главная страница / библиотека / обновления библиотеки

М.Б. Пиотровский. Южная Аравия в раннее средневековье. Становление средневекового общества. М.: ГРВЛ. 1985. М.Б. Пиотровский

Южная Аравия в раннее средневековье.
Становление средневекового общества.

// М.: ГРВЛ. 1985. 224 с.

 

аннотация: ]

Автор монографии излагает и анализирует историю Южной Аравии (Йемена) V-X вв. н.э., прослеживает характер изменений, происходивших в йеменском обществе накануне исламизации и после неё. В книге характеризуются динамика взаимоотношений кочевников и осёдлого населения, борьба внутри правящего слоя, складывание йеменского этнокультурного самосознания, а также борьба различных религий (иудаизм, христианство, ислам, неопределённое единобожие) и религиозных течений ислама (исмаилизм, зайдизм, суннизм) и т.д.

 

Оглавление

 

Предисловие. — 3

 

Часть первая. Раннесредневековый Йемен. Общие процессы. — 5

Глава 1. Эпоха и источники. — 5

Глава 2. Политическая история. — 17

Глава 3. Хозяйственная жизнь. — 35

Глава 4. Кочевники и осёдлые. — 50

Глава 5. Структура общества. — 70

Глава 6. Состав правящего слоя. — 88

Глава 7. Борьба вероучений. — 105

 

Часть вторая. Раннесредневековый Йемен. Экскурсы. — 122

1. Йеменские посольства к Мухаммеду. — 122

2. Первое исмаилитское движение. — 127

3. Предания о Марибской плотине. — 134

4. Йеменские реалии в джахилийской поэзии. — 138

5. Судьба кайлей. — 140

6. Йеменские персы-абна’. — 150

7. Единобожие в доисламском Йемене. — 155

 

Заключение. Пути развития Южной Аравии в раннее средневековье. — 168

 

Переводы. — 175

1. Аравийские походы химйаритов. — 175

2. Тексты договоров. — 177

3. Оросительные сооружения, дворцы и замки. — 180

4. Описание рудника ар-Радрад. — 182

 

Список сокращений. — 184

Цитированная литература. — 185

 

Указатель имён. — 203

Указатель топонимов. — 210

Указатель этнонимов и религиозных течений. — 213

Указатель названий сочинений. — 216

Указатель надписей. — 217

Указатель терминов. — 218

 

Summary. — 222

 


 

Предисловие.   ^

 

6 июня 1853 г. Ф. Энгельс писал К. Марксу: «Города Южной Аравии, находившиеся ещё в римские времена в цветущем состоянии, в VII в. представляли собой пустынные груды развалин. Соседние бедуины за эти 500 лет создали чисто мифические, сказочные легенды об их происхождении (см. коран и арабского историка Новаири), а алфавит, которым были сделаны надписи в этих городах, был почти совершенно неизвестен...» [10, с. 222; ср. также 10, с. 221; 9, с. 210; 3, с. 214].

 

Разрыв культурных связей между древней и средневековой Южной Аравией (Йеменом) обрисован тут осязаемо и ярко. Но всё же полного пресечения исторической преемственности не было. Она проявляется в единстве фундаментальных процессов, происходивших в йеменском обществе в течение нескольких веков как накануне ислама, так и после его победы, т.е. в переходную эпоху раннего средневековья.

 

Часть первая предлагаемой вниманию читателя работы и посвящена анализу изменений, происходивших в V-X вв. в Южной Аравии: в её военно-политических связях, хозяйственной жизни, во взаимоотношениях кочевников и осёдлых, в структуре общества, в составе правящего слоя господствующего класса, в идеологии. Данные этого анализа составляют общую картину движения йеменского общества от древней (античной) к феодальной общественно-экономической формации.

 

Неразработанность большей части источниковедческих и конкретно-исторических вопросов средневековой истории Йемена потребовала большого количества конкретных исследований, часть из них выделена в виде экскурсов, составляющих Часть вторую, призванную дополнить и проиллюстрировать некоторые мысли, изложенные в Части первой.

 

В основу работы легли разнообразные и разнохарактерные материалы: древнейеменские надписи, средневековые арабские рукописи, издания текстов, полевые записи, исследования; многие из них были собраны мной в период с 1965 по 1984 г. в Египте, Сирии, Иордании, Ираке, Кувейте и прежде всего в Йеменской Арабской Республике и Народной Демократической Республике Йемен во время научных командировок, в том числе в ходе работ советско-йеменской комплексной экспедиции в Хадрамауте.

 

Некоторые разделы и выводы работы ещё в процессе их подготовки были использованы при чтении цикла лекций по

(3/4)

«Истории йеменского народа» в Высшей школе общественных наук в НДРИ, отдельных лекций в университетах Адена, Саны, Багдада, Мосула, Басры, Кувейта. Они были использованы и для написания соответствующих разделов учебного пособия «Краткая история Йемена» (Аден, 1977), подготовленного коллективом авторов, и находящейся в работе многотомной «Истории Йемена».

 

Я пользуюсь случаем выразить признательность моим учителям и коллегам, в первую очередь всем сотрудникам Арабского кабинета и Сектора Ближнего Востока Ленинградского отделения Института востоковедения АН СССР, за их постоянное внимание и помощь в моей работе. Я сердечно благодарен моим покойным учителям проф. В.И. Беляеву, чл.-кор. АН СССР Н.В. Пигулевской, проф. Халилу Нами (Каир); моим учителям и старшим коллегам А.А. Долининой, П.А. Грязневичу, А.Г. Лундину, А.Б. Халидову, О.Г. Большакову, И.Ш. Шифману, А.М. Беленицкому, Г.М. Бауэру, И.Ф. Фихману, О.Г. Пересыпкину, Ф.М. Ацамба; моим коллегам и товарищам Вл.В. Полосину, В.В. Полосину, С.М. Прозорову, Л.И. Николаевой, А.И. Колесникову, М.А. Родионову, В.В. Наумкину, А.Б. Куделину, Д.В. Фролову; моим зарубежным коллегам проф. Ж. Рикмансу (Лувен), В. Мюллеру (Тюбинген), Р. Сардженту (Оксфорд), А. Бистону (Оксфорд), С. Нойя (Милан), Э. Зерауки (Берлин), X. Прейслеру (Лейпциг), Низару ал-Хадиси (Багдад), йусуфу Абд Аллаху (Сана), Махмуду ал-Гулу (Ирбид), Абд ал-Азизу ал-Макалиху (Сана), Абд Аллаху Мхейразу (Аден), Умару ал-Джави (Аден), Абд Аллаху ал-Гунайму (Кувейт) и многим другим, кто помогал мне разыскивать и читать источники, с кем не раз обсуждались общие и частные вопросы, которым посвящена эта работа.

 


 

Summary.   ^

 

M.В. Piotrovsky, South Arabia in Early Middle Ages. The monograph looks into changes which took place in the early mediaeval society of South Arabia (Yemen) reflecting its development towards feudalism in the 5th-10th centuries and determining the degree of continuity between the pre Islamic and Muslim epochs in Yemeni history.

 

Chapter I. (Part I of the book), “The Epoch and Relevant Sources” outlines the periods which preceded and followed the era in question and provides the analysis of various sources on which the study is based (ancient Yemeni inscriptions, works of the Byzantine cultural circle, Arabic Muslim texts, data of held histonco-geographical and archaeological research). Chapter II, “Political History”, traces the five century development of centripetal and centrifugal tendencies in Yemeni politics and gradual consolidation of Yemen’s ties with Inner Arabia. The author features the Arabian campaigns by the Himyarite kings, internecine strife, Yusuf As’ar’s rule and his persecution of the Christians, the Ethiopian conquest, Abraha’s rule, the Persian conquest, the anti-Persian tribal movement, the early 7th century onslaught of the nomads on Yemen, the Muslim conquest, ‘Abhala al-Aswads and al Ash’ath’s movement, Yemen’s development under the caliphs’ vicegerents, the rise and fall of the Yu’firids, the initial Ismaili movements, the emergence of Zaidites, and the enthronement of the Sulaihids. Chapter III, “Economic Life”, shows the gradual decline of irrigation towards the 8th century, the land ownership pattern, the evolution in farming, the burgeoining and degradation of mining, the flowering, decay and reflowering of trade. Chapter IV, “The Nomads and the Settled Folk”, reviews the gradual penetration to, and settling in, South Arabia of the beduins from Inner Arabia and the replacement of the “Himyarization” of the nomads in the 5th-6th centuries by the “Arabization” of the Himyarites in the 7th-8th centuries. The author looks into contacts between Yemen and the “old” (2nd-4th centuries) and “new” (5th-6th centuries) Kinda kingdoms, the history of settlement in Yemen of the Mazhidjits and the emergence of Yemeni ethnic self-awareness. Chapter V, “Society’s Pattern”, studies the social language of the pre-Islamic and Muslim periods, the urban population pattern, various categories of slavery, the forms of bondage and exploitation of the peasants and the role of metavage. Chapter VI, “The Ruling Stratum Composition”, shows that this stratum included clan nobility, nomadic nobility and migrant nobility and a change in relations between different elements in various periods. Chapter VII, “Dogmata at War”, discusses the “indefinite” monotheism of the Himyarite kings, the political function of Christianity and Judaism, the specific ideological role of the ka’ba of Najran, the ideological traits of the Prophet ‘Abhala movement, the spiead of Islam, the ideological traits of the Yemeni Ismaili movement of ‘Ah b. al Fadl, the schism among the Yemeni Ismailites and the reasons behind the growing popularity of Zaidism.

 

Part II is comprised of individual source study essays “The Yemeni Embassies to Muhammad”, “The First Ismaili Movement”, “Legends about the Marib Dam”, “Yemeni Realia in Jahiliyan Poetry”, “Qayls’ Destinies”, “The Yemeni Abna’ Persians” and “Monotheism in Pre-Islamic Yemen”. The closing chapter is an inquiry into development ways of the early mediaeval Yemeni society The Appendix provides translations of inscriptions related to military campaigns and of building inscriptions, the texts of treaties and stories about ore mines and trade.

 

The author has drawn the following basic conclusions:

 

(1) The South Arabia of the 5th-10th centuries was characterized by

(a) the growing military conflicts with Inner Arabia, initially the Himyarite onslaught on Arabia and, subsequently, the mounting beduin pressure on Yemen and the migration to, and settling in, Yemen of beduins from Inner Arabia,

(b) a gradual decline of large-scale irrigation systems in the country’s foothill areas with small irrigation systems in mountain valleys (the basic agricultural units of both the Ancient Times and the Middle Ages),

(c) the emergence within the ruling class of the Himyaritic period of military aristocracy, which subsequently became hereditary — the qayls, replaced in

(222/223)

the Muslim period by the maliks (the Yu’finds, the Manahids, etc) and rivalry among the ruling class local nobility, the migrant military administrative nobility and the chiefs of nomadic and settled tribes,

(d) a struggle between various forms of monotheism (local “indefinite” monotheism, hanifism, Judaism, Christianty) that made the groundwork for the triumph, in the 7th century, of Islam, which in Yemen assumed the form of several early currents (early Sunnism, Kharijism, Zaidism, early Ismailism and the mahdite movements),

(2) The above processes bring together the pre-Islamic and early Islamic periods of South Arabian history. The character of historical continuity between them was determined by fundamental social processes,

(3) Islamization, which was to a considerable extent prepared by the Himyaritic period, introduced tangible changes in the character of Yemen’s social structures and its society’s ideological and cultural make up. It brought changes into the alignment of forces and elements of many historical processes ranging back to the pre-Islamic period and which gave an impetus to their development,

(4) Accordingly, there was a change in the aspect, but not in the essence of social development, namely, of the formation of feudal society. Drawing on the adopted classification of types of genesis of feudalism in South Arabia, one can speak of the development on the basis of “internal resources” of ancient society (‘Himyaritic way’), the development directly from the clan-tribal system peripheral to Yemen (“Arabian way”) and a synthesis of the two ways in the social system of Muslim society.

 

In addition, the following concrete source study and historical conclusions are drawn.

 

(1) Pre-Islamic Arabian tradition and poetry as well as Muslim Qahtanide tradition provide important information on the facets of Yemen’s political and social life related to the beduins,

(2) Various forms of tradition on the Islamization of Yemen (stories about embassies to Muhammad, the Prophet’s „scrolls”, the biographies of his followers, etc.), being frequently inauthentic as regards their political content, are usually of the Yemeni origin and contain many authentic data on the social and cultural situation in the country in the 7th century,

(3) The Koranic stories about Yemen take sustenance from a variety of local Arabian legends (Meccan tradition, legends of the Arabian Christians, beduins, Arabian Hebrews etc.) including authentic data and realia which follow the general historical and religious ideological pattern of the Koran,

(4) The data of written sources on various developments in Muslim Yemen imbided various versions of their interpretation, including those proceeding from the abna’ Persians and the qaba’il tribes, of various Ismaili currents, those of Zabid historians etc.,

(5) In the mid 5th century a temporary successor to king Abkarib As’ad was a Christian qayl dynasty which came from the ‘Abd Kulal clan,

(6) The ka’ba of Najran and its “sacred territory” were among the main areas of ideological and political contacts between Himyante Yemen, the Yemeni beduins and the people of Inner Arabia,

(7) The ‘Abhala al Aswad movement formed part of the general “prophetic” movement in 7th century Arabia,

(8) The anti-Islamic movement in Hadramaut continued to a certain extent the rivalry between different groupings of the native-born Hadramaut people and the later Kinda migrants who settled in their neighbourhood,

(9) The Muslim malik-kings (Yu’finds, Manahids etc.) were political successors to the Himyarite qayls. Their claims of kinship with the latter were given the form of false genealogies which presented them as descendants of the “eight” principal late 7th-century qayls;

(10) The split between ‘Ali b. al-Fadl and Ibn Haushab, the leaders of the 10th-century Ismaili movement, arised from the fact that the Fatimid leaders refused to proclaim Yemen the site of mahdi’s advent. The term “qarmats” having the loose meaning of “non believers” was introduced with reference to the Yemeni Ismailities by latter day historians.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

наверх

главная страница / библиотека / обновления библиотеки